Isnin, 29 Julai 2013

Perut Buncit? Oh No!


Tiada siapa yang suka dengan masalah ‘buncit’kan ? Masalah buncit juga boleh menyebabkan seseorang itu hilang keyakinan diri! Jadi tunggu apa lagi, jom kita ucapkan selamat tinggal pada masalah buncit dengan melakukan 9  pekara di bawah!

1)      KERAP MINUM AIR MASAK

Mendapatkan jumlah air yang banyak dapat menjamin fungsi hempedu yang lebih efektif sewaktu proses pembuangan air. Jadi, lebih kerap kamu membuang air lebih banyak lah segala sisa makanan yang terkumpul di dalam perut keluar

2)      BANYAKKAN KUNYAHAN

Sewaktu menikmati hidangan makanan, jangan terburu-buru ketika makan. Pastikan setiap makanan yang masuk di dalam mulut di kunyah sebanyak 44 kali atau kunyah sehingga cebisan makanan menjadi kecil dan mudah untuk di hadam. Makanan yang sukar di hadam akan menyebabkan perut kamu kembung dan tidak hairanlah mengapa selepas itu ia menjadi buncit.

3)      MAKAN MAKANAN YANG PENUH SERAT

Makanan yang serat adalah penting dalam pyramid makanan. Untuk mengimbangi kuantiti air dalam tubuh badan. Malah, amalan memakan sayur-sayuran yang bewarna hijau dan buah-buahan seperti epal dan pear dapat membantu proses penjagaan penyakit perut buncit.

4)      KURANGKAN GARAM DALAM MAKANAN

Terlebih garam dalam makanan juga tidak di galakan, ini kerana ia akan menambah ekstrak sodium terhadap cairan dalam tubuh dan melambatkan proses pengaluaran air dari sel badan. Akibanya perut kamu akan jadi kembung dengan gas-gas yang terbentuk dan mula membuncit!

5)      KERAP MEMBUANG AIR

Jika kamu terasa seperti ingin membuang air kecil atau besar, jangan tahan. Cepat-cepatlah ke tandas, biarkan segala toksin dalam badan keluar dari tubuh kamu. Jangan di simpan! Nanti kamu juga yang merana.

6)      KELUARKAN PELUH

Jika kamu seorang yang kurang kerap ke tandas, apa kata kamu keluarkan segala toksin yang tersimpan dengan cara lakukan senaman atau apa sahaja aktiviti yang dapat mengeluarkan peluh. Lebih elok sekirannya kamu jadualkan waktu senaman kamu. Bukan kata hilang buncit, badan kamu juga akan menjadi sihat dan kuat.

7)      BERHENTI MAKAN UBATAN YANG TIDAK PENTING

Ada sesetengah kajian mengatakan, pengambilanubat-ubatan adalah salah satu faktor perut buncit. Contoh seperti ubat Aspirin. Jika kamu kerap mengambil ubatan ini ia akan menyebabkan timbulnya penyakit lain seperti sembelit.

8)      ‘SIT-UP’ SEBELUM DAN SELEPAS TIDUR

Jika kamu rajin melakukan sit-up sebelum dan selepas kamu bangkit dari tidur ia dapat membantu kamu mengempiskan perut yang buncit itu. Teknik ini sangat di galakan kerana segala oto-otot di perut akan ‘bekerja’ dan menyebabkan sistem pembakaran lemak juga berjalan dengan lancar.

9)      KURANGKAN MINUM AIR MANIS

Air manis memang sedap untuk di minum, tetapi jika di ambil dengan kuantiti yang banyak dan kerap ia akan menyebabkan segala kamu mendapat penyakit yang tidak di ingini seperti kencing manis dan sebagainya. Jadi, kurang-kurangkanlah pengambilan air manis. Lebihkan minuman air masak seperti yang di sarankan di atas.

kredit to Remaja

Tiada ulasan:

Catat Ulasan